Osvrt na kratkometražni film 'Sparina' i kratki intervju s redateljem i koscenaristom Petrom Vukičevićem

scenarij / screenplay Rea Bušić, Katarina Romac, Petar Vukičević
glumci / cast Rea Bušić, Katarina Romac, Paško Vukasović
fotografija / DOP Filip Kos
montaža / editors Marta Bregeš, Petar Vukičević
producent / producer Nikša Modrić
produkcija / production Akademija dramske umjetnosti (Zagreb)

Za neke nam se filmske ili stvarne susrete istog trena učini da bi mogli imati dramskog potencijala. Naizgled oprečni karakteri i nečije neobične reakcije koje upućuju na skriven problem ili plan te suzdržanost u razotkrivanju istog, formula je gradnje napetosti i za najbolje krimiće. U filmu Sparina Petra Vukičevića, dva ženska lika i jedan prilično neugodan tip čine lako zapaljiv dramski trokut usred vrućeg splitskog ljeta, spreman da plane poput makije na Marjanu ili Keruma kad kocka. No, u ovom filmu gledamo se nešto ipak bliže stvarnom životu, kako bi Godard rekao: s dosadnim dijelovima koji nisu izrezani. Kao gledatelji, primorani smo poraditi više unutar sebe samih da bismo uhvatili niže frekvencije velikih emocija koje vriju u glumcima što nakon samo 18 minuta nestanu iz naših očišta. No, možda stignu otvoriti neki začepljen ventil u nama samima.

O iskustvu stvaranja filma koji je, poput drugih naslova koje ste mogli gledati u ovogodišnjim Kockicama, nastajao usred „nepovoljne epidemiološke situacije“, govori njegov redatelj i koscenarist Petar Vukičević.

Kako je počelo sa scenarističkom suradnjom s Reom i Katarinom za Sparinu?

Ideja je zapravo krenula od lokacije. To je kuća djedove pokojne sestre, koja mi je oduvijek bila jako zanimljiva te sam imao želju snimiti film u njoj. Rei i Katarini prišao sam sa scenoslijedom, koji smo onda počeli mijenjati. Zajedno smo radili i na motivaciji te karakterima likova. Kod dijaloga sam imao nekakve smjernice i znao sam koji sadržaj bi trebao biti predočen kroz njega, a njih dvije su ga zatim sebi prilagođavale. Moram spomenuti da je Paško Vukasović također sudjelovao u oblikovanju dijaloga za scenu u kojoj se susreću Karmen i Jure.

Zašto ste junakinje odlučili držati u neiskomuniciranom problemu i ostaviti otvoren kraj?

Iako se ljudi ponekad lakše otvaraju strancima nego onima koji su im bliski, Katarinin lik zamišljen je kao traumatiziran i nepovjerljiv. Nakon kratkog vremena provedenog s Reinim likom ona se jednostavno nije osjećala dovoljno sigurno i zato problem ostaje neiskomuniciran. Barem sam ja to tako vidio.

Kako je proteklo samo snimanje? Je li u montaži bilo posebnih izazova?

Izazov je bio snimati za vrijeme nepovoljne epidemiološke situacije. To je zakompliciralo neke stvari, no srećom smo bez problema usred turističke sezone u Splitu uspjeli naći dobar i jeftin smještaj za dio ekipe koji je dolazio iz Zagreba. Montaža je bila dosta zanimljiva, jer montažerka Marta Bregeš i ja često nismo bili na istom mjestu, pa smo prebacivali projekt iz ruke u ruku. Nakon što bi Marta montirala, preko interneta poslala bi mi odrađeno kad ona više ne bi imala vremena i onda bih ja montirao. U zadnjem stadiju montaže puno mi je pomogao i mentor, Zvonimir Jurić, koji je bio pun izvrsnih savjeta.

Imaš li neke filmske uzore na koje si se oslanjao za stil režije Sparine?

Nisam se oslanjao ni na koga konkretno, no vjerojatno su na stil utjecali autori čije sam filmove gledao u vrijeme prije snimanja filma. Iako se možda toliko ne osjeti u filmu, čini mi se da sam u tom periodu bio najviše pod dojmom Hirokazua Kore-ede i Érica Rohmera.

Spremaš li novi film, možda s istim suradnicima?

Upravo pripremam novi projekt, riječ je o adaptaciji po motivima kratke priče Vojislava Kuzmanovića. Prilagodio sam priču današnjem vremenu te će u filmu glavni lik biti mladi kockar kojeg muče egzistencijalni problemi. Trenutačno pregovaram s Paškom Vukasovićem, koji je glumio Juru u Sparini i nadam se da će mi u novom filmu on odigrati glavnu ulogu.